dinsdag 29 december 2015

Hitting the road

Gisteren heb ik de hele dag mensen gezien. Iedereen die ik wilde zien, bleek er te zijn, en iedereen maakte tijd om koffie met me te drinken, te lunchen, naar een concert te gaan, tot laat na te praten buiten op het terras in de zwoele Durbanbries met brulkikkers op de achtergrond. Wow. Niemand is me vergeten hier, na 2,5 jaar afwezigheid. Iedereen zo blij me weer te zien. En ik hen.

Vanmiddag ga ik naar Highflats om Skho op te zoeken. Drie uur rijden, eerst langs de kust naar het zuiden en dan bij Scottburgh de heuvels in. Ik heb er over gedacht zelf te rijden, maar ik durf het niet. Ze rijden hier links, met de versnellingspook aan de andere kant. Heel KwaZulu-Natal viert vakantie aan de Durbanse stranden, de wegen zitten tjokvol. Ik ga het risico niet nemen.

Ik heb boodschappen gedaan om voedsel mee te nemen. Dat doe je als je uit de stad komt: porridge, worst, zoete aardappelen, ingeblikt fruit, bonen en een stevige zak muffins. Viavia heb ik een chauffeur gevonden. Het zal anders zijn, zonder Selby - we praatten altijd over maskanda, over onze families, over Zuid-Afrikaanse politiek en aten samen pakken koekjes leeg, - dat is er niet meer....

Eerst halen we Skho's zus op, die in een supermarkt op Victoria Embankment werkt, en haar zoon, en dan gaan we rijden. Lungisani, de chauffeur, verheugt zich er al op, zei hij. Lang rijden, veel gezellige mensen, veel te zien.

In Highflats is geen stromend water en alleen soms electriciteit. Ik heb waarschijnlijk ook geen ontvangst voor mijn telefoon. De vorige keer dat ik er was was het heel gezellig: samen koken, samen eten, daarna dansen bij een vuurtje en met wel vijf meiden in één bed de nacht doorbrengen. Ik weet (dankzij het blog) ook nog hoe vervreemd ik me voelde: taalbarrière, de hele tijd in het centrum van de aandacht staan, soms zelfs de freak in een freakshow zijn. Goed om me daar nu mentaal op voor te bereiden.

En dan gaat woensdag alles razendsnel: ik kan tot in de middag in Highflats blijven, dan pikt Lungisani me op om me naar de luchthaven te brengen: om 7 uur vlieg ik naar Johannesburg waar ik een uurtje later aankom, om middernacht gaat mijn vlucht naar Amsterdam (als het vliegtuig geen technische mankementen heeft) en dan ben ik voor het middaguur al weer thuis. In 20 uur van Highflats naar Utrecht. Weirrrrd...

Geen opmerkingen: