zondag 31 augustus 2008

Umkomaas

Een beeldverslag van Madala Kunenes feest in Umkomaas (klik op de foto voor een betere weergave). Dit is het rurale Zoeloeland:



Eerst was een ritueel bij het graf van de overledene dat 'unveiling' heet. Het leek op het eerste gezicht zo christelijk als wat; de vader, de zoon en de heilige geest worden om de haverklap aangeroepen, maar de bedoeling van het ritueel is dat de overledene (NB: Hij is al twee jaar dood) een 'spirit' wordt die zich als goede geest onder de levenden van de gemeenschap begeeft en aangeroepen kan worden als de voorvaderen geraadpleegd moeten worden.

Helaas heb ik van dit ritueel geen foto's want we kwamen er middenin en ik vond het niet gepast meteen te gaan klikken. Daarna verzamelden we ons allen in een grote tent waar we aan lange tafels mochten gaan zitten. Ik had een beetje gerekend op rituele slachtingen van koeien en veel ritueel gezang, maar niets van dat alles: veel microfoons en amplifyers:


en een bordje met rijst en stukjes vlees met een fruitsalade toe. En ook nog wat mooi gezang van de plaatselijke schoolkindertjes:




Toen op de foto met heel veel mensen. Hier een selectie. Madala Kunene staat links voor de kijkers. Hij kijkt een beetje betrapt omdat hij zijn linkerhand vol 'gras' had en me daardoor geen hand kon geven voor de foto. Aan mijn voeten zit een plaatselijke hiphopster. Althans, dat vindt hij zelf.



En nu nog een keer met de hiphoppers:



En toe heel veel foto's gemaakt van anderen. De dame met de hoed is de weduwe van de man om wie het ging.


Iedereen is nieuwsgierig. Wie van deze twee wint de schattigheidstrofee?

Geen opmerkingen: